Førstehjelp for nervesystemet ditt!

By 7. oktober 2013Blogg

FØRSTEHJELP FOR NERVESYSTEM OG FØLELSER

Livet er fantastisk og i blant veldig krevende. Det er likt for alle og helt naturlig.
Vi har lært hvordan vi skal legge på plaster, men ikke hvordan vi skal bistå nerver og følelser. Det gjør oss mer utsatte for senvirkninger og PTSD. Vi kan forebygge når vi vet hvordan vi kan ta vare på oss selv best mulig.Førstehjelpskunnskap er vesentlig.Her er noen tips. Bruk det til små og storehendelser. Som en øvelse i hverdagen og lær deg hva som fungerer for deg .(dvs. bistår etablering av indre ro)

1. Gi deg selv trygghet og stabilitet-
(eks. en kopp te- teppe-ringe en du føler deg trygg med)
2. Legg merke til at det er over.
3. Orienter deg i rommet., til her og nå. Ofte kan vi føle oss spente eller redde selv mange timer etterpå. Ved å orientere deg her hvor du er kan du bistå nervesystemet å forstå at det er over.
4. Legg merke til lydene i dine omgivelser- lyder er ” ferskvare” De er akkurat NÅ og hjelper deg også å bli tilstede i dette øyeblikket- og Ikke bli værende det øyeblikket som skjedde.
5. Kroppen vet hvordan- Etter sterke opplevelser kan det være ukjente følelser eller sensasjoner i kroppen. Det er naturlig. Kroppen vet hvordan og er i en prosess av å utlade og gjenopprette indre stabilitet igjen.
6. Vær nysgjerrig. Det er vanskelig å være nysgjerrig og dramatisk på samme tid.
7. Selv om du kan føle eks: Forvirring ,håpløshet, hjelpeløshet eller sterk uro, så vil
dette gå over i en annen følelse senere.Det er godt å vite.
8. Legg merke til pusten din uten å prøve å styre den . Den er også helt naturlig.
9. Ikke sov de første 6 timene om du kan.Det gir kropp og nervesystem tid til å integrere opplevelsen og viser seg og beskytte for evt.senvirkninger av traumatisk stress
10. Samvær. Mennesker er ”flokkdyr”. Søk samvær med noen du føler deg trygg med.
11. Gjør ordinære ting (og gi det du gjør akkurat nå din fulle oppmerksomhet)
12. Snakk gjerne med andre , men sett også dine grenser. Kjenn hva som er riktig for deg.
13. Ta pauser –( legg merke til at du kan gå ut og inn. Det er godt å vite at den krevende hendelsen ikke konstant og at du kan ta pauser)

Førstehjelp for andre inkluderer det overstående . I tillegg :

1. Vær tilstede
2. Beskytt for skuelystne
3. Bruk rolig stemme og rolige bevegelser
4. Møt øynene om han/hun søker dine
5. hånd under nakken eller på pannen.
6. Berolig han/hun med at reaksjoner som gråt og skjelvinger er kroppens helt naturlige måte å kvitte seg med stress på.