Category

Blogg

Til Mistetgruppen Juni 2014

By | Blogg | No Comments

Takk for fint møte med dere!
Her er bøkene jeg anbefalte under foredraget + noen i tillegg.

Pema Chödran :When things fall apartPema Chödran: Always start with where you are
Steven Levine: Unattended sorrow
Eckhart Tolle:The power of now/Det er NÅ du lever!

Alt  godt!  Linn
iStock_000011905893_Small

Skandinavisk Mindfulnesskonferanse for næringslivet 2013

By | Blogg | No Comments

 

1458430_10201627427940593_473678873_n

TAKK FOR EN FANTASTISK FIN HELG MED DERE OG MINDFULNESS !
Etter åpningen av konferansen har jeg fått mange henvendelser med ønske om tilgang til teksten jeg leste og sangen jeg sang.
Her er de begge. Men aller først :Varm takk til  for en utrolig varm mottagelsefor at dere kom bort til meg etterpå, delte inntrykk og/skrev  mail.
Det både rørte meg og gledet meg dypt.

ØYEBLIKKET (skrevet av Linn Stokke til mindfulness konferansen 2013)

Når jeg er litt langsommere
legger jeg merke til det jeg ikke la merke til  før
Ubetydelige ting i en hektisk hverdag
som ansiktet ditt
Ikke slik jeg er vant til å se det
men slik det er

Stemmen din-
ikke slik jeg kjenner den
men den jeg faktisk hører

Når jeg stopper opp legger jeg merke til min egen pust
og fylles av undring over dette nærværet fra
innsiden av meg selv.
Og jeg tenker..
var det her hele tiden ..alle årene?
Vennligheten , styrken, varmen
Ikke der ute hvor jeg søkte
men alltid her hvor jeg
er

Så ubetydelig alt dette i en hektisk hverdag
hvor livet foldes ut på veier av øyeblikk
vi tror vi må forbi ,videre til det
neste

Men når jeg er litt langsommere legger jeg merke
til det jeg ikke la merke til før
og ansiktet ditt slik det
er

THE STILLNESSINSIDE, Tekst og melodi, Linn Stokke
1.
I can hear the stillness speak
enter from within my deep
a silent voice that makes me whole
and through the words I know my soul
I simply rest and then I find
a place where there is no time
everything just melts with ease I am peace

2

In a while I can feel
the only thing that is real
I enter deep and allow the kiss
from a lover I have always missed
This is how I know bliss
the full embrace of all there is
everything melts with ease
and fall  into peace

3

After all is said and done
All I lost and all I won
Like a dewdrop on my hand
Like my fotprints in the sand
This is how I know bliss
The full embrace of all there is
Everything just melt with ease I am at  peace

4

Første vers i repitisjon

For mer musikk se Itunes og Spotify

 

 

 

Førstehjelp for nervesystemet ditt!

By | Blogg | No Comments

FØRSTEHJELP FOR NERVESYSTEM OG FØLELSER

Livet er fantastisk og i blant veldig krevende. Det er likt for alle og helt naturlig.
Vi har lært hvordan vi skal legge på plaster, men ikke hvordan vi skal bistå nerver og følelser. Det gjør oss mer utsatte for senvirkninger og PTSD. Vi kan forebygge når vi vet hvordan vi kan ta vare på oss selv best mulig.Førstehjelpskunnskap er vesentlig.Her er noen tips. Bruk det til små og storehendelser. Som en øvelse i hverdagen og lær deg hva som fungerer for deg .(dvs. bistår etablering av indre ro)

1. Gi deg selv trygghet og stabilitet-
(eks. en kopp te- teppe-ringe en du føler deg trygg med)
2. Legg merke til at det er over.
3. Orienter deg i rommet., til her og nå. Ofte kan vi føle oss spente eller redde selv mange timer etterpå. Ved å orientere deg her hvor du er kan du bistå nervesystemet å forstå at det er over.
4. Legg merke til lydene i dine omgivelser- lyder er ” ferskvare” De er akkurat NÅ og hjelper deg også å bli tilstede i dette øyeblikket- og Ikke bli værende det øyeblikket som skjedde.
5. Kroppen vet hvordan- Etter sterke opplevelser kan det være ukjente følelser eller sensasjoner i kroppen. Det er naturlig. Kroppen vet hvordan og er i en prosess av å utlade og gjenopprette indre stabilitet igjen.
6. Vær nysgjerrig. Det er vanskelig å være nysgjerrig og dramatisk på samme tid.
7. Selv om du kan føle eks: Forvirring ,håpløshet, hjelpeløshet eller sterk uro, så vil
dette gå over i en annen følelse senere.Det er godt å vite.
8. Legg merke til pusten din uten å prøve å styre den . Den er også helt naturlig.
9. Ikke sov de første 6 timene om du kan.Det gir kropp og nervesystem tid til å integrere opplevelsen og viser seg og beskytte for evt.senvirkninger av traumatisk stress
10. Samvær. Mennesker er ”flokkdyr”. Søk samvær med noen du føler deg trygg med.
11. Gjør ordinære ting (og gi det du gjør akkurat nå din fulle oppmerksomhet)
12. Snakk gjerne med andre , men sett også dine grenser. Kjenn hva som er riktig for deg.
13. Ta pauser –( legg merke til at du kan gå ut og inn. Det er godt å vite at den krevende hendelsen ikke konstant og at du kan ta pauser)

Førstehjelp for andre inkluderer det overstående . I tillegg :

1. Vær tilstede
2. Beskytt for skuelystne
3. Bruk rolig stemme og rolige bevegelser
4. Møt øynene om han/hun søker dine
5. hånd under nakken eller på pannen.
6. Berolig han/hun med at reaksjoner som gråt og skjelvinger er kroppens helt naturlige måte å kvitte seg med stress på.

Gode valg er naturlig :)

By | Blogg | No Comments

Jeg foreleser og  holder kurs i bla. autentisk lederskap – Det å kunne lede seg selv med stødig hånd uansett livssituasjon.Mange opplever at det er vanskelig å velge riktig og finne rett vei. Men livet handler ikke først og fremst om veivalg. Det handler ikke om hvilken partner, hvilken mat, eller hvilken jobb du velger. Det er av relativ betydning. Absolutt betydning er hvor i deg selv valgene kommer fra.Hva leder deg . Med trening kan du lære å gjenkjenne om du tar dine små og store beslutninger fra en reaktiv/stresset del av deg selv, eller fra et dypere/visere aspekt som også er tilgjengelig.Hvordan? Det er bare å sjekke ut. Spør ; Hvis jeg skulle respondere til denne situasjonen fra mitt ærligste , viseste og min «slutt og tulle» del, hvilket valg ville jeg gjøre akkurat nå ? Du vil etterhvert oppdage at gode valg er helt naturlig. Det er en enkel og gratis praksis som har kraft til å tilføre livet ditt masse positivt allerede i dag.